Al Coro

Fanzel afstand 8 km, moeilijkheidsgraad ‘gemiddeld’, naam van de wandeling Al Coro. Fanzel is een dorpje in de Belgische provincie Luxemburg. Het ligt in Mormont, een deelgemeente van Érezée.

Start van de wandeling is bij de brug van Fanzel naast de school. Op moment van schrijven (juni 2022) wordt er aan de brug en de weg gewerkt. Het is dan ook niet zo makkelijk om het bord te vinden. Ook parkeerplek is in het dorp zeer beperkt.

De wandeling ‘Al Coro’, wordt aangegeven met een rood/wit/rood bord met nummer 12 (zie foto 3).

De wandeling kent een aantal uitdagingen. De slechte markering van de route is wel de belangrijkste. Advies, maak een foto van de route of kopieer de foto hieronder en zet je navigatie aan (bijvoorbeeld Strava). Regelmatig even vergelijken met elkaar. Vooral op kruispunten wordt de route slecht aangegeven.

Je loopt met name (zeker de eerste helft van de tocht) over asfalt. Desalniettemin is het de eerste 3,5 km flink klimmen. Houdt bovenaan de kaart in de gaten. Je maakt hier een bocht naar rechts. Bordje staat aan de overkant van de weg.

In het plaatsje La Forge (uit mijn hoofd gezegd bij huisnummer 7) moet je opletten. Hier sla je rechtsaf langs het huis. Bord zit verstopt achter heg. Zie foto’s. Vervolgens pak je het pad omhoog en moet je na het riviertje rechts aanhouden. Ook hier is de markering niet echt duidelijk. Je volgt dan een steil pad omhoog.

Na verlaten van het bos kom je terug in de plaats Mormont. Ook hier moet je opletten. Je houdt rechts van het plein aan. Aan einde van de weg ga je naar rechts. Het lijkt dat de weg hier ophoudt, echter is er langs het huis/oprit een klein paadje die je moet nemen. Pas op, de spanning van het hek (voor de koeien) is simpelweg over de weg gespannen, je moet hier onderdoor kruipen. Je komt in een weiland terecht. Je treft nergens markering aan. Gewoon het weiland rechtdoor oversteken, aan de andere kant hangt het bordje. Je komt op een glibberig (bij regenachtig weer) smal pad terecht. Het is hier geen overbodige luxe om een lange broek aan te hebben.

Ik vind het lastig om deze tocht te beoordelen. De wandeling biedt zeker mooie vergezichten en veel groen. Mede gezien de slechte markering en de asfaltwegen is het voor mij niet de mooiste wandeling uit omgeving Érezée.